Długo czekaliśmy na zmiany w Szczyrku. W latach 70-tych powstał tu Górniczy Ośrodek Narciarski, będący przez długie lata najwiękzym w Polsce. Obok, na duże Skrzyczne kursowała 2-odcinkowa kolej krzesełkowa - dawniej z krzesełkami pojedynczymi, później podwójnymi. Później, po roku 2000, zaczęły się problemy związane z grodzeniem tras narciarskich przez właścicieli gruntów, na skutek ich konfliktu z Gliwicką Agencją Turystyczną, która przejęła Górniczy Ośrodek Narciarski. Następnie ośrodek przeszedł w ręce spółki, stworzonej m.in. przez owych właścicieli gruntów, co pozwoliło na uruchomienie tras, ale wciąż brakowało inwestycji, które pozwoliłyby Szczyrkowi nawiązać rywalizację z coraz nowocześniejszymi ośrodkami w Wiśle.
Szczyrk - mapa

To wszystko jednak już przeszłość! Kilka lat temu rozpoczął się intensywny rozwój tej miejscowości. Centralny Ośrodek Sportu (właściciel kolejki na Skrzyczne), zastąpił obydwa odcinki starej, 2-osobowej kolejki, 4-osobowymi kanapami, z miękkimi siedzeniami, zamykaną szybą i o ponad 2-krotnie większej prędkości jazdy (tzw. kolej "wyprzęgana", zwalniająca przy wsiadaniu). W podobnym czasie, inna spółka zainwestowała w nowoczesny ośrodek narciarski "Beskid Sport Arena" w Szczyrku-Biłej (boczna odnoga głównej doliny), budując 6-osobową kanapę, przy której co roku powstaje nowa trasa.
Beskid - mapa

Największe zmiany jednak nastąpiły (i nastąpią) w dawnym ośrodku "górniczym", który nabyła słowacka spółka "Tatry Mountaint Resorts", będąca właścicielem lub dzierżawcą większości największych ośrodkó narciarskich i rekreacyjnych w środkowej Europie: Jasna-Chopok (Słow.), Tatranska Lomnica (Słow.), Strbske Pleso (Słow.), Spindleruv Mlyn (Czechy), Jested (Czechy), Szczyrk Mountain Resorts (Pl), Aquapark "Tatralandia" (Słow.), Aquapark "Besenova" (Słow.) i park rozrywki "Legendia" (Pl.).

W Szczyrku dokonano całkowitej przebudowy - dawne wyciągi orczykowe zostały zastąpione trzema, nowoczesnymi kolejkami linowymi: jedną "gondolą" i dwiema, 6-osobowymi "kanapami". Trzy kolejne są w planach - w ostatecznym kształcie Szczyrk będzie posiadał aż 9 nowoczesnych kolei linowych. Dodatkowo, udało się coś, co w Polsce niezwykle rzadko ma miejsce - trzech różnych właścicieli dogadało się w sprawie wspólnego karnetu, a także darmowej sieci skibusów, kursujących między trzema ośrodkami narciarskimi.
Powrót na stronę główną